Kaksplus.fi


perjantai 23. tammikuuta 2015

Sanon viimeisen sanani ja se on EI.

Turisti kysyy jotain Suomesta tai esittelet kulttuuriamme jollekin siitä tietämättömälle. Veikkaan, että lähes kaikki mainitsevat alkoholinkulutuksen TOP-5 joukossa. Suomessa käytettiin vuonna 2013 reilu 11litraa 100% puhdasta alkoholia per naama. Tutkimuksessa käytettiin tietoja kaikista jo viisitoista vuotta täyttäneistä.  Luku on hurja, vaikka myönnän että muutama vuosi takaperin oltais kaverien kanssa heitetty yläfemmat ja "otettu haaste vastaan"; ylitetäänkö tilastot!

Kun suomalainen henkilö ei juo, on naispuolinen joko raskaana tai vastaavasti miehen tavoin entinen alkoholisti. Käsitettä ei tunneta normaalina monissakaan piireissä. "Aina voi ottaa yhden" "Älä ole nössö" "Ilman viinaa ei ole hauskaa". Oma suhtautumiseni muuttui siinä kohtaa missä varmasti monen muunkin: aloimme odottaa vauvaa. 

Kun kotona henkilömäärä lisääntyy, arvo maailma muuttuu. Se summa mikä ennen meni baarimikkojen palkkaan omastani, menee nyt oman ja perheeni hyvinvointiin. Ajatus siitä että kulautan kurkustani alas "imelää ilolientä" ja voin pahoin seuraavat kaksipäivää puistattaa. En silti väitä että aika ennen Lumia on hukkaan heitettyä. Kaikki hetket ystävien seurassa ovat olleet arvokkaita, enkä poistaisi niitä menneisyydestä mistään hinnasta. Arvostan myös edelleen illanistujais-kutsuja, joita ilokseni saan tiuhaan tahtiin. Arvostan myös sitä, että saan osallistua niihin omana itsenäni, nauttien lasin kuohuvaa tai valkkaria ja antaa muiden heittää ne takapuolet olalle. Totaalikieltäytyjää kun minusta ei saa asfalttia vasten leipomallakaan. En myöskään katso muiden alkoholin käyttöä pahalla. Jokaisen pitäisi täysi-ikäisenä jo tietää omat rajansa, vaikkakin itselläni siihen meni 23vuotta. 

Kuva: www.weheartit.com

Lapsen kanssa juhlapyhätkin ovat saaneet uuden merkityksen. Joulu rauhoitetaan kotiin eikä siihen lähikuppilan tanssitangolle. Juhannuksena nautitaan säästä (eli raikkaasta vesisateesta) ja ainoa asia mikä kokee palovaurioita on kokko. Liian usein kuulen sanottavan, että lapsen saanut jää kotiin homehtumaan. Mutta minä en jää, se näkyy meidän tytön sosiaalisuudessa ja pelottomuudessa. Homehtumattomuus kun ei tarkoita sitä että lapsi viedään viikonloppuisin hoitoon että mama pääsee baanalle. Me ulkoillaan, kahvitellaan ja käydään shoppailemassa. Verkostoidutaan.  

Vaikka lähimmät ystäväni eivät ole siitä rauhallisimmasta päästä, tai edes kohtuukäyttäjiä, minut huolitaan mukaan. Ilman selittelyjä seuraavan päivän aikaisesta työvuorosta tai lapsen hoitoon viemisen vaikeudesta. Ilman, että minun täytyy pelätä että koko kylä suhisee mahdollisesta perheenlisäyksestä. Kun näitäkin on. Juomattomuudelle kun Suomessa täytyy nykyään keksiä syy. 

Mitä olette mieltä, saako nainen olla ottamatta ilman, että tikkuun on piirtynyt ne kaksi viivaa? 

Kippis! 

13 kommenttia :

  1. Minä ainakin olen ekasta raskaustestin plussasta saakka ollut kokonaan juomatta. Silloin läheiset ihmetteli kun en juo enää, mutta kukaan ei aavistanut raskautta syyksi. Nykyään olen edelleen juomatta ja kaikki ovat jo siihen tottuneet, kukaan ei kysele mitään juomattomuudesta onneksi :) Minusta kaikki saavat päättää itse mitä tekevät ja on tyhmää, jos ajatellaan että naisen on pakko olla raskaana jos ei juo alkoholia. Voi Suomi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Kukaan ei ymmärrä jos joku ei nyt vaan tahdo nauttia edes sitä yhtä.

      Poista
  2. ihan superhyvä postaus! tää on ihanku mun suusta! :)

    VastaaPoista
  3. Iha sika hyvä postaus! :) Ja mä olin ennen Hugoo siis ihan kamala juomaa, join joka viikko välillä useemmankin kerran - ja melkein aina olin just perseet olalla :D Mutta nykyää mun ei ees silleen tee mieli juua, enkä nykyään kännejä vedäkkään, pikku humala on ok mut mulle riittää myös se että pääsen vaa tuulettumaa ja tanssimaa ja nautiskelemaan muutaman siiderin :D Ku enne se päätarkotus oli vetää pää täytee.. Ja nykyää melkeimpä joka kerran jälkeen kun oon viihteellä ollu, mä mietin että miks eees lähin ku ei ees ollut mitenkää erityisen kivaa (ja krapulaa mulla ei tuu et ei johu siitä :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olin myös ennen Lumia aivan mahdoton. Vähintään kerran viikossa, useimmiten jopa kolme. Hävettää myöntää mutta onneksi muutos on tapahtunut fiksumpaan suuntaan :)

      Poista
  4. Näinpä! Itse tykkään edelleen heittää ne perseet olalle silloin tällöin (n. kaks kertaa vuodessa), mutta lapsen saannin jälkeen ei ole miule kutsuja ropissut. Se vähän harmittaa. Ja sanoisin että kyllä mie tykkään sata kertaa enemmän tästä elämästä, kuin aiemmasta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon myös itse joskus vielä vetäväni ne perseet räkä poskella, mutta näillänäkymin siihen ei onneksi ole tarvetta ja mulla on semmoisia ystäviä joita edes jotenkin kestää myös selvinpäin ;)

      Poista
  5. Mä en juo oikeastaan koskaan, eikä alkoholi kuulu meillä juhlapyhiinkään. Meillä ei juoda kotona myöskään saunaoluita eikä siidereitä, jos lapset on kotona,olen ehdoton sen linjan kanssa. Jonkun mielestä voin olla kamala natsi, mutta kun ei me sitä alkoa tarvita.

    Eriasia on firman pikkujoulut tms. Aikuisten juhlat, mutta silloinkin yleensä pyrin hakemaan itselleni hyvän fiiliksen ilman, että seuraavana päivänä täytyy voida pahoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli ihan kuin mun suusta toi postaus! Samoja ajatuksia :)

      Poista
    2. Mä olen ollut suurimmaksi osaksi juomatta siitä asti, kun aloin odottamaan esikoistani, eli aika tasan 13 vuotta :D En enää sano "ei", jos tarjotaan kuohuvaa tai hyvää viiniä; on ihanaa istua iltaa ystävien kanssa ja nautiskella hyvän ruoan kanssa myös hyvästä juomasta!
      Lapset ja alkoholi ei sovi meidän perheessä yhteen, ei edes sen saunakaljan vertaa. Onneksi mieskin on samoilla linjoilla, mieluummin laitetaan ne kalja- (ja rööki!-) rahat yhteiseen hyvään :)
      Onnea valitsemallesi tielle!

      Poista
    3. EMMI, Meillä isäntä kyllä juo sen lauantai limunsa melkeinpä viikon jokaisena päivänä, enkä näe tarvetta sen kieltämiseen. Itse en harrastanut "tissuttelua" edes silloin kun itse kännin vetämiskertojakin oli enemmän. Ihanaa etten ole ainoa!

      Poista
    4. Anonyymi, Kiitos ja kaikkea hyvää myös sinulle! Vaikken alkoholista todellakaan ole nollaan asti luopunutkaan, on tämä tie selvästi se paras, niin itselleni kuin perheelleni :)

      Poista

Kiitos kommentista! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...